Dag 1 ·  Dag 2 ·  Dag 3 ·  Dag 4 ·  Dag 5 ·  Dag 6 ·  Dag 7 ·  Dag 8

De reis

Tracks Foto's Film

Om 00:30 was het dan eindelijk zo ver: de wekker. De laatste kleinigheden worden in de koffer gepakt en we vertrekken om 01:45 richting Schiphol. Traditiegetrouw laten we de proviand voor onderweg netjes thuis achter in de koelkast. Hebben de thuisblijvers ook nog wat, zullen we maar denken.

Op Schiphol is het erg rustig en het inchecken is dan ook zo gepiept. Doordat er noodgedwongen nog het een en ander aan studieboeken mee moet, hebben onze koffers last van overgewicht (dat iemand anders naar schatting twee keer zoveel weegt dan Inge, doet niet ter zake) en dus krijgen wij pas de tweede boardingpas als we voor 4 kg (à € 7,=) elders in de vertrekhal bijbetalen.

Ontvangscomitee vliegveld RovaniemiNa wat shoppen en de onvermijdelijke Starbucks koffie kunnen we aan boord. Klokslag 06:00 vertrekt het vliegtuig richting het hoge noorden voor een soepele vlucht. Tip: vraag bij het inchecken om een stoel aan de rechterzijde van het vliegtuig, want de zonsopkomst boven de wolken is bijzonder fraai. Aangekomen in Rovaniemi krijgen we snel de koffers, nemen een paar foto’s tussen de piepschuim sneeuwpoppen en stappen om 10:34 (lokale tijd, dat wil zeggen een uur later dan in Nederland) in de bus voor een bijna twee uur durende reis van 156 km naar Salla.

Ondanks dat het zwaar bewolkt is, maakt het witte landschap met de oneindige hoeveelheid bomen al aardig wat indruk. De bus rijdt lekker door (tegen de 100 km/h) en als je voorin zit, lijkt dat erg hard op de met ijs bedekte wegen. De gids Upi vertelt ons ondertussen wat ons allemaal te wachten staat en geeft tevens aan dat de snelheid geen enkel probleem is, omdat iedereen hier met spijkerbanden rijdt. Hij kan kennelijk gedachten lezen of het komt misschien door de foto die ik maak van de teller. We hebben onderweg ook nog het geluk twee keer een rendier te zien zoeken naar eten in het bos. Al met al een leuke binnenkomer dus.

Rendierpark PoropuistoAangekomen in Salla, worden we eerst verwacht bij het rendierpark Sallan Poropuisto voor de laatste instructies over het programma en mogen we de thermo overall, de boots en wanten passen. Alles ziet er echt keurig uit! Dan is het zover, dat we naar ons onderkomen worden gebracht. Volgepakt met thermokleding, handbagage en koffers vallen we het warme knusse huisje binnen. ’s Avonds, althans zo voelt het en zo ziet het er buiten uit, maar bij nader inzien is het pas 15:30, wandelen wij richting het restaurant Keloravintola. We zijn getipt: grote porties en lekker. Da’s nou net wat we nodig hebben! En niets blijkt minder waar. De rendier pizza is een aanrader, net als de poropasta en de kebab (vraag wel even om de saus apart te doen, anders verdrinkt alles). We beginnen deze beestjes na de tweede ontmoeting van de dag steeds meer te waarderen.

Bungalow Sallatunturin TuvatOp de terugweg bekijken we de pistes nog eens van een afstand. Die zien er prachtig uit door de verlichting. Het is haast surrealistisch, omdat de enige beweging die we zien, die van de sleeplift is. De pistes zijn helemaal leeg. Alleen een paar kinderen maken gebruik van de schans onderaan de piste. Terug in de woning is het tijd om de eerste foto’s te bekijken, de GPS tracks van de busrit en de omgeving op de kaart te zetten, dag 1 in het verslag te schrijven en vervolgens snel onder de warme wol. Morgen wacht ons de ski-trip, waarvoor we in topconditie dienen te zijn, aldus onze guide Pasi. Maar voordat de wol wordt opgezocht, nog snel even naar buiten, heel misschien zit er wel een interessant gaatje in het wolkendek. Niet geschoten is immers altijd mis. Helaas is er vandaag slechts een dicht wolkendek te zien.