Dag 1-3 ·  Dag 4-5 ·  Dag 6-8 ·  Dag 9-10 ·  Dag 11-12 ·  Dag 13-14

Outdoor adventure

Het is half bewolkt. Dus ook half zonnig! Dit keer houdt de droogte stand en kunnen we aan een droog outdoor adventure beginnen. Als we voor de tweede keer bij de watervallen van Bratfallet aankomen zien we wat een aantal dagen regen voor effect heeft. Het eerder zo smalle riviertje is nu een woeste stroom die met veel gedonder en geraas naar beneden komt. Een perfect plek om boven te gaan abseilen en tokkelen.

Voor de regen Na de regen

Abseilen
We gaan weer met Geco op adventure. Hij legt een route aan langs de wanden van de rivier. Door het hoge water wordt het oorspronkelijke klimprogramma geschrapt. Aangezien er na het abseilen een route gevolgd moet worden langs de wand, vlak boven het water, komt iedereen voldoende aan klimmen toe. Het abseilen gaat uitstekend, maar het vinden van de route langs de wand vraagt het nodige inzicht en inspanning. Geco staat bovenaan de wand om de abseilers te begeleiden. Iedereen die beneden is gaat met hulp van de voorganger langs het koord weer terug naar boven. Een heel mooi avontuur voor allemaal.

Abseilen 1 Abseilen 2 Abseilen 3

Tokkelen
Na het abseilen wordt een touw gespannen over de rivier. Dit is een secuur klusje waar de nodige krachtsinspanning bij komt kijken. Na een uur trekken en knopen is het zover: er hangt een touw over de rivier, zo strak als een pianosnaar. Iedereen mag twee keer de tocht maken. De eerste keer rustig aan, de tweede keer in een wat hoger tempo. Geco doet alles op een zeer professionele manier, zodat iedereen het volste vertrouwen heeft als hij of zij zichzelf in handen geeft van het touw en de gemaakte knopen.

Tokkelen 1 Overzichtelijke knopen Tokkelen 2

Lek
Aangezien er toch iemand foto's moet maken en filmen, heb ik mij vrijwilleg aangemeld voor die klus. Dit heeft niets te maken met het vertrouwen in de knopen, want al waren die door duizend man gecontroleerd: deze fotograaf gaat niet abseilen. Dat ook het leven van de fotograaf niet over rozen gaat, bleek 's avonds wel bij het bekijken van de overdag niet bedekte onderarmen. Op iedere arm zaten pakweg 60 muggenbulten of knut beetjes. Als ik zo thuis zou komen, was ik waarschijnlijk meteen in quarantaine gestopt.

Kanotocht
Na het heavy stuff van de vorige dag gaan we nu relaxed op pad met twee kano's. We passeren eerst een stuk moeras, waar iemand de kano uit moet om hem over de begroeiing heen te trekken. Heel merkwaardig om op een stuk grond te staan dat golft als een luchtbed op zee. Onze bestemming is de overkant van een groot meer, waar we onze meegebrachte worstjes willen gaan roosteren. De omgeving is prachtig en het weer is heerlijk. We zoeken snel de rust op, want er is nog een groepje toeristen die hun uiterste best doen om in Nederland te laten horen dat ze hier aan het kanovaren zijn.

Open waterGod leeft helemaal niet in Frankrijk
Als we tijdens de oversteek van het grote meer achterom kijken, doemen donkere wolken op. De wind trekt aan. We besluiten daarom maar om niet helemaal door te varen naar de picknick plaats, maar om via een paar kleine eilandjes zo snel mogelijk de kustlijn op te zoeken. Die kleine eilandjes zijn toch wel bijzonder. Zo'n 300 m2 groot en sommigen zijn niet eens onbewoond. Er ligt een bootje, er staat een huis en er hangt was buiten. De hond blaft ons vrolijk toe en de eigenaar zit lekker op zijn terrasje te genieten van een ongetwijfeld zeer relaxed bestaan. Zijn vrouw rookt ondertussen de zalm bij het open vuur. OK... wakker worden, wij zijn hier aan het overleven!

Angstige momenten op het water
We vergeten deze idyllische plekjes maar weer snel, terwijl het steeds harder gaat waaien. Het voelt beslist niet prettig om op open water te varen terwijl de lucht zo donker wordt. Sorry meiden... We varen langs de hele kustlijn terug. De laatste kilometer moeten we tegen de wind in varen en dan blijken deze aluminium kano's toch niet zo erg comfortabel. Het kost ons erg veel moeite om niet harder achteruit te varen dan vooruit. Uiteindelijk komen we droog over en sjouwen we de worstjes en het brandhout weer vrolijk mee terug naar huis. Daar kunnen we ook fikkie stoken!